Nincs minimálár Blog

 

DSC00725.JPG 

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, szeretnél megtudni róla többet, és talán másoknak is érdekes lehet, akkor dobj egy mailt ide.

Nincs minimálár

Egy blog azoknak, akik érdeklődnek az online aukciók iránt, vagy most ismerkednének vele. Minden, ami Vaterával, eBay-el, és hasonló oldalakkal kapcsolatos - tippek, trükkök, javaslatok, vélemények. Vagy csak néhány gondolat.

Utolsó kommentek

  • somogyit: @Dj_Pocok: Igen, 100%-os, gyakorlatilag az adott paypal tranzakciód kerül visszatéritésre. A visszautalás a paypalra megy vissza. Onnan pedig már paypal beállitás kérdése, hogy ott marad, hogy vissz... (2016.07.15. 09:29) eBay Buyer Protection - tényleg védi a vásárlót
  • somogyit: Igen, 100%-os, gyakorlatilag az adott paypal tranzakciód kerül visszatéritésre. A visszautalás a paypalra megy vissza. Onnan pedig már paypal beállitás kérdése, hogy ott marad, hogy visszautalódik v... (2016.07.15. 09:28) eBay Buyer Protection - tényleg védi a vásárlót
  • Dj_Pocok: Hello ezzel kapcsolatban lenne egy olyan kérdésem hogy ez a visszatérítés 100%-os ? mert lett véve egy telefon és másnap jött a mail az ebaytől hogy egy harmadik fél hozzá fért emiatt le lett szedve... (2016.07.14. 14:50) eBay Buyer Protection - tényleg védi a vásárlót
  • Utolsó 20

2013.03.11. 20:46 somogyit

eBay Buyer Protection - tényleg védi a vásárlót

Jól hangzik, de fenntartásokkal

Az eBay Buyer Protectionnel pont úgy voltam, mint a kínai eladók által adott garanciával. Jól hangzik, de a gyakorlatban elég kevés eszköz van a kezünkben, hogy érvényesítsük is. Elvégre nincs iroda, nincs egy hely, ahová személyesen bemehetünk, ha valami nem úgy megy, ahogy elvárnánk. Nem tudjuk senkire ráborítani az asztalt, ha már elszakadt a cérna. Nincs magyar kontakt, aki által megfoghatóbb lenne a garancia, és az is kérdéses, mit tudna kezdeni egy fogyasztóvédelmi hatóság egy ilyen esetben. Egy nagy megfoghatatlan szervezet vagy egy külföldi eladó van, akivel szemben nem sok esélyünk van fellépni, ha a garancia mögött nincs semmi.

Az eBay Buyer Protecion talán az egyik eszköz arra, hogy a vásárló bizalmát növelje, ne ódzkodjon a világ másik végén ülő vevőtől megrendelni valakit, akiről azt sem könnyű megállapítani, hogy melyik a keresztneve vagy épp a vezetékneve.

Ahogy itthon, az eBayen is sokat számít, hogy az adott felhasználó hány tranzakciót bonyolított le, milyen értékelésekkel rendelkezik. Az arányok hasonlóak itthon, a konkrét számok azonban nem. Egy közel 100%-os, több tízezer eladással rendelkező külföldi eladónál kicsi az esély arra, hogy átvág. Egy hazai magyar aukciós oldalon regisztrált felhasználónál én legalább 40-50 sikeres tranzakció után mondom azt, valószínűleg megbízható és nem merül fel, hogy gond lesz.

Egyszer mindenki belefut

Eddig, semmi attrocitás nem ért az eBay-en. Néha már lemondtam 1-1 termékről, de a legrosszabb esetben is megjött minden 60-70 napon belül. Ez bizony ritka, de előfordult már néhányszor. Ha egy magyar oldalon vásárolok, akkor ezres nagyságrendű tranzakciónál fel sem merül, hogy probléma lesz.

Ugyanez a szám bizony egy nemzetközi piacon karcsú. Néhány –a többi eladóhoz képest- jelentős kedvezmény adó aukcióra órák alatt bejön több száz megrendelés. Ebből elég elindítani 4-5 darabot, máris összejön 1000 darab, és 1-2 nap után még fel sem merül, hogy csalók áldozatául estünk.

Igyekszem mérlegelni és körüljárni azokat az ajánlatokat, amik túl jó üzletnek tűnnek. Többnyire az óvatosság és az ész diadalmaskodik, néha azonban előfordul, hogy bedőlök és elvesztem a fejem, eluralkodik az érzés, hogy most valami kivételesen jó, sőt kihagyhatatlan üzlet van kibontakozóban. Ezek persze mindig pofára eséssel végződnek.

Mint egy jó állam

Az eBay nem egyszerűen csak egy keret, egy lehetőség, ahol eladhatuk és vásárolhatunk. Aktívan szabályozza és figyeli a piacot, és lép, ha valaki nem tartja be a piactér szabályait. Ha kell, letiltja az adott aukciót vagy akár a felhasználót is. Ha ez megtörténik, és pont azzal az ajánlattal/eladóval történik ez, akitől vagy amit rendeltünk, elkezdhetünk izzadni, mert valami nem kóser.

Nálam ez volt az első lépés, még a vásárlás napján kaptam egy üzenetet az eBay-től „MC015 Security notice: eBay listing removed” címmel, melyben röviden közli a feladó, hogy megértik, hogy csalódottságot okoz, de le kell venniük a terméket az ajánlatok közül és bár lehet, hogy a termék önmagában megfelelő, de nem az előírásoknak megfelelően lett meghirdetve.

Lássuk be, ha ez tényleg az érdekünkben van, akkor minél előbb meg kell tenni. Egy nemzetközi piactéren elég sokáig kell várni az első visszajelzésre is, márpedig 30-45 nap alatt elég sok embert lehet átvágni, ami az eBay renoméján is csorbíthat.

Mi a teendő

Az eBay üzenete szerint az alábbiak a lehetőségeink:

 - ha megkaptuk a cuccot és mindent rendben találtunk, akkor mázlink van, figyelmen kívül hagyhatjuk az eBay lépését.
 - ha még nem fizettünk, akkor azt ne is tegyük meg. Miután lekerült az aukció a piactérről, nem kell fizetnünk érte
 - ha már fizettünk, akkor várjuk ki a szállítási időt, majd menjünk be a Resolution Centerbe és válasszuk az „I haven’t received it yet” opciót – magyarul jelezzük, hogy nem kaptuk még meg a terméket.

Ha fix áron veszünk valamit, az eladó általában azonnali PayPal fizetést vár el, vagyis a gyakorlatban inkább a 3. esettel kell számolni.

Elvárt, hogy mi is próbáljuk valamit tenni a probléma elhárítása érdekében. A resolution center troubleshooting rendszerében egy rövid űrlapot kell kitöltenünk. A kérdések egyike, hogy felvettük-e a kapcsolatot az eladóval, lejárt-e már a szállítási határidő. Ha nem, akkor azt a javaslatot kapjuk, hogy írjunk az eladónak, illetve várjunk egy kicsit, és ha továbbra sincs megoldás, akkor vegyük fel a kapcsolatot az eBayel. Amennyiben mi mindent megtettünk, de továbbra sincs eredmény, akkor nyithatunk egy esetet, ügyet – hirtelen nem is tudom mire lehetne a legjobban fordítani a „Case” szót.

Eset megnyitása

Az eset megnyitásakor tesszük meg az első lépést az eBay felé. Néhány kérdésre kell választ adnunk:

 - alapproblema (nem kaptuk meg a terméket, a termék nem megfelelő, stb.)
 - válaszolt-e az eladó
 - ha válaszolt, mi volt a válasza
 - mi a célunk: pénzvisszatérítés vagy továbbra is a meghirdetett terméket
 - telefonos elérhetőség, amennyiben az eBay egyeztetni szeretne veled
 - kiadható-e a telefonszámod az eladónak
 - utolsóként pedig az eset rövid leírása

Az eBay egy határidőt szab meg, meddig várjunk még az eset megnyitását követően. Ez nálam 10 nap volt, emellett korlátozott ideig hagyja nyitva az esetet, ami kb. 1 hónap. Ha egyáltalán nem jelezzük az eBay felé, hogy mi történt a várakozást követően, egy idő után automatikusan lezárja az esetet.

A várakozást követően ismét rögzítenünk kell mi történt. Ha nincs pozitív elmozdulás, akkor az eBay kezdi kivizsgálni az esetet.

Gyors döntés

Az én esetemben talán egyértelmű volt, hogy az árult termék és a felhasználó is le lett tiltva. Miután letelt a 10 nap, rögzítettem, hogy semmi nem történt. Alig fél napot kellet várni és kaptam a választ az eBaytől, hogy az összeget visszaadjuk. Mikor az üzenet megérkezett már a PayPal tovább is utalta a számlaszámomra az összeget. Utóbbi történés nyilván már egy PayPal beállítás kérdése. Ha nem kérjük, marad az összeg a PayPal számlán.

Nos, nem jó, hogy igénybe kellett venni ezt a védőhálót, de ez az eset bizonyítja, hogy tányleg műkődik, és valóban van védelem. Még azt sem mondhatnám, hogy bürokratikus lenne. Néhány kérdés, kis várakozás, majd eset rögzítés. Ismét várakozás és ha nem történt semmi, akkor az eBay intézkedik. Szerintem ez így rendben is van. Már csak az a kérdés, itthon mikor számíthatunk erre, vagy épp mikor lép közbe egy hazai aukciós oldal, ha egy eladó gyanúsan olcsón ad valamit, és megpróbál lehúzni néhány vevőt.

Ha már pórul jártunk, nekünk egyelőre csak a rendőrség jut, de ötezer forint miatt nem biztos, hogy mindenki végigjárja az igazságszolgáltatás rögös útjait. 

3 komment

Címkék: ebay csalás vásárló védelem lehúzás pénzvisszatérítés ebay buyer protection resolution center


A bejegyzés trackback címe:

https://nincsminimalar.blog.hu/api/trackback/id/tr465128451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dj_Pocok 2016.07.14. 14:50:48

Hello ezzel kapcsolatban lenne egy olyan kérdésem hogy ez a visszatérítés 100%-os ? mert lett véve egy telefon és másnap jött a mail az ebaytől hogy egy harmadik fél hozzá fért emiatt le lett szedve a hírdetés megtettem a bejelentést az ebayen hogy pénzvisszafizetést kérek mivel a paypalrol utalva lett és a tranzakció bekövetkezett .

somogyit 2016.07.15. 09:28:50

Igen, 100%-os, gyakorlatilag az adott paypal tranzakciód kerül visszatéritésre. A visszautalás a paypalra megy vissza. Onnan pedig már paypal beállitás kérdése, hogy ott marad, hogy visszautalódik valamilyen számlára.

somogyit 2016.07.15. 09:29:36

@Dj_Pocok: Igen, 100%-os, gyakorlatilag az adott paypal tranzakciód kerül visszatéritésre. A visszautalás a paypalra megy vissza. Onnan pedig már paypal beállitás kérdése, hogy ott marad, hogy visszautalódik valamilyen számlára.