Aki régóta vaterázik, biztosan észrevette, hogy a válság az online aukciós téren is érezhető - egyre több az ún. lom, amitől próbálnak az emberek megszabadulni, miközben értékük nem igazából van, egyre többen próbálnak cserélni, ami kifejezetten bosszantó, amikor egy értékkel rendelkező termékünkért cserébe egy rakás értéktelen kacatot ajánlanak fel ... és egyre kevesebb a vásárló, aki hajlandó olyan összeget megfizetni, ami az általunk elképzelt végösszeget legalább alulról súrolná.
Régi szép idők
2-3 évvel ezelőtt, ha egy terméket eladásra kínáltam, a Vatera által publikált különböző statisztikákból -megfigyelők, aukciófigyelők száma- egész jó következtetést lehetett levonni arra, hogy egy aukció kb. milyen eredménnyel fog zárulni, amennyiben hagyományos aukción indítottam el valamit. Saját tapasztalom alapján elmondhatom, hogy egy aukció zárása előtt számítani lehetett arra, hogy az aukciót figyelők nagyjából fele be fog szállni a licitálásba az utolsó órákban, percekben. Ennek alapján könnyen ki lehetett kalkulálni, hogy érdemes-e további kiemeléseket, többek között 5 perces hosszabbítást alkalmazni, ami mindenképp jó beruházás, hisz amíg van licitáló az utolsó 5 percben, addig az aukció gyakorlatilag nem zárul le, így lényegében licitenként 50Ft-ért tovább növelhetjük az árat, miközben hosszabbítás nélkül az eredeti időpontban lezárulna az aukció az utolsó másodpercben beérkező legmagasabb ajánlattal.
Legtöbb aukciófigyelés az aukció indulásakor jön létre. Ez kifejezetten igaz az 1Ft-ról indított aukciókra. Nem vagyok pszichológus, így nem mennék abba bele, hogy az ár miképp hat az emberre, hogy motiválja a vásárlót, de abban talán nem ér kritika, ha azt mondom, sokan csupán azért jelölnek meg maguknak egy aukciót, mert alacsony árról indul. Ezek között vannak olyanok, akik azért teszik ezt, mert annyira nem fontos felkínált termék, hogy a normál árat kifizessék, de jelentős árkülönbség esetén szívesen vásárolnának. Talán ezért működnek ennyire mostanában a kuponos oldalak is, amik még a válság közepette is szárnyalnak.
Emellett vannak azok, akik nem csupán jó üzletet, olcsó termékeket keresnek, hanem konkrét elképzeléssel mennek fel az aukciós oldalakra. Ők azok, akik határozott szándékkal vásárolnak, és az elérhető, jónak tűnő ajánlatokat bejelölik. Olyan ez, mikor egy boltban leveszek 5 féle cipőt a polcról, azokat elviszem kipróbálni, és azon rágodok, hogy most melyiket is vegyem meg. A szebbet, a praktikusat vagy az olcsót, vagy azt, amelyik menő.
Mi helyzet ma?
Mintha eltűnt volna az utóbbi kategória. Hiába 10-20 vagy 50 aukciófigyelő, az aukció úgy zárul le, hogy az utolsó órában nem is licitál senki. Csak odáig izgalmas egy termék, ha 1Ft-on áll. Akár már két licit után érdektelenné válhat, hiába jó vétel. Esetleg 1-2 ember száll még be, akik arra spekulálnak, hogy további haszon reményében továbbadják.
Sőt. Ha meg akarunk szabadulni valamitől, és csupán annyi elvárásunk van, hogy mégse a kukában landoljon, hanem valami pénzt is kapjunk érte, szinte esélytelen eladni, ha az aukciót nem 1Ft-ról indítjuk, kivéve ha épp valami trendi cuccról van szó, amiért mindenki kapkod, függetlenül attól, hogy kell-e neki vagy sem vagy épp van-e rá pénze vagy sem. Mert ugyebár trendinek és menőnek kell lenni - az minden pénzt megér. Egyesek szerint.
Utolsó kommentek